Știri

Noutăți și știri din domeniul imobiliar și financiar

Ce este Scorul FICO?

In ultimul timp, ne confruntam cu o noua abordare in simularile de credit pe care le efectuam in cadrul intalnirilor cu clientii nostri.

Vorbim despre scorul FICO, adoptat de Biroul de Credit din Romania, calculat dupa o metodologie internationala, care evalueaza probabilitatea unui client bancar de a-si achita datoriile.

Calculul acestuia se bazeaza pe structura si istoricul comportamentului de plata al fiecarui client bancar, ceea ce a determinat si in Romania, din ce in ce mai multe banci si IFN-uri, sa ia in considerare, pe langa ceilalti indicatori de eligibilitate, si scorul FICO in acordarea sau in refuzul acordarii unui credit.

Scorul FICO are valori intre 300 si 850 si, cu cat este mai mare cu atat este bine, pentru ca inseamna o probabilitate mai mare de a obtine imprumutul si/sau de a avea conditii mai bune ale creditului, de exemplu o suma mai mare si/sau o rata mai mica.

Acest scor se calculeaza in functie de mai multe date: istoricul de plata, creditele in derulare, durata istoricului de plata, tipurile de credit utilizate, precum si de numarul de interogari in Biroul de Credit din ultima perioada.

Pe de alta parte, scorul este un factor dinamic, care poate creste sau scadea in timp, atat in functie de parametrii luati in calcul, cat si de corelatiile dintre ei. Oricine isi poate imbunatati scorul FICO sau poate evita scaderea lui printr-o buna planificare financiara si actiuni punctuale care au un impact mai mare sau mic mic in calcularea acestui indicator.

Un lucru important trebuie stiut si aplicat in mod pozitiv: interogari succesive in Biroul de Credit duc la scaderea scorului FICO si, implicit, va diminua sansele de a obtine creditul solicitat.

Stim ca suntem interogati la Biroul de Credit cand semnam un “acord de interogare”, obligatoriu cand aplicam pentru un credit si, de cele mai multe ori, cand solicitam doar un prescoring urmand sa depunem ulterior dosarul de credit.

Daca ar fi sa analizam cu atentie cele 2 paragrafe anterioare, am putea considera ca , oarecum nu este corect ca un numar mare de interogari sa afecteze decizia unei banci intrucat clientul poate cauta in acest mod oferta cea mai buna  si nu poate fi „condamnat” pentru acest lucru.

De aceea, recomandam clientiilor sa analizeze mai intai oferta prezentata si apoi, dupa ce au luat decizia, sa semneze acordurile de interogare.

Credit Brokers  sta la dispozitie clientiilor cu orice nelamurire legata si de acest subiect in asa fel incat acestia sa poata lua decizia corecta asupra ofertei de creditare.

 

Eniko Spiller – Coordonator Zonal Maramures

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *